Czy W ASO Obsłużą Cię Lepiej?

Tomasz Kowalski 17.04.2018

Tak to już na tym świecie bywa, że dla jednych ludzi auto to miernik ich statusu społecznego, a dla innych jest to zwyczajnie narzędzie o charakterze utylitarnym, które umożliwia im np. prowadzenie działalności gospodarczej. Obie grupy muszą jednak przypilnować stanu technicznego swych samochodów albowiem uszkodzone auto jest wyłącznie kupą rupiecia. Dlatego niebywale znaczącą sprawą jest pilnowanie systematycznych przeglądów technicznych pojazdu, a także konsultacje w warsztacie samochodowym, jeżeli coś w pojeździe stuka.

Warsztaty samochodowe w Polsce - autoryzowane i samodzielne

W Polsce da się z grubsza wyodrębnić warsztaty autoryzowane i samodzielne. Którakolwiek marka samochodowa w Polsce dysponuje indywidualną siecią autoryzowanych warsztatów serwisowych, jakkolwiek oprócz nich istnieje również liczniejsza sieć warsztatów działających na własną rękę, z których niektóre złączone mogą być w sieci jakie funkcjonują pod jedną marką, natomiast inne firmowane są zwyczajnie nazwiskiem posiadacza. Autoryzowany serwis skądinąd nie musi wyznaczać się znacznie lepszym poziomem obsługi niż warsztat autonomiczny. Wydatki na obsługę w ASO są bez cienia wątpliwości wyższe niż w warsztacie autonomicznym ponieważ ASO musi zaręczyć powtarzalny standard obsługi w jakimkolwiek warsztacie skupionym w sieci, ale polskie ustawodawstwo dopuszcza totalną niezależność w sprawie wyboru typu warsztatu, który serwisuje samochody - może to być w równej mierze warsztat autoryzowany jak również indywidualny. Rozbieżność w cenie naprawienia samochodu pomiędzy nimi może wynosić jednak nawet paredziesiąt procent.

Kto naprawia lepiej?

Wszelako jakość naprawy auta nie jest wcale uzależniona od standardu warsztatu, tylko raczej od kwalifikacji jego robotników. Uwierzytelnione warsztaty serwisowe mają dostęp do niektórych udogodnień jak szkolenia oraz kursy, lub tańsze części zamienne, lecz zobowiązane są także nie użytkować innych podzespołów niż markowe części wytwórcy, a w dodatku potrzebują pilnować się określonych kanonów napraw, do jakich nie są zobowiązane serwisy autonomiczne. To rozszerza też odpowiedzialność ASO za przeprowadzone naprawy z racji tego, że serwisy samodzielne korzystają z możności zamontowania podzespołów zarówno markowych jak i ekwiwalentów, o czym decyduje po prostu klient, z tego powodu ich odpowiedzialność sprowadza się raptem do materii montażu części w pojeździe.

Współczesna technika narzuca pewien standard obsługi

Współczesne samochody są zrazu na tyle wyrafinowanymi machinami, iż także warsztaty autonomiczne powinny wiele inwestować w kwalifikacje zespołu oraz narzędzia, więc standard ich obsługi wcale nie musi odstawać zbyt mocno od jakości obsługi w warsztatach autoryzowanych. Przy okazji są one nieraz (jednakowoż nie jest to skądinąd jakakolwiek norma) zdecydowanie mniej drogie. Poza tym warsztaty suwerenne mogą obwarować własnym konsumentom niebywale bardziej elastyczny poziom obsługi ponieważ nie są limitowane restrykcyjnymi regulaminami, które funkcjonują w ASO.

Tomasz Kowalski